Prva srpska televizija

српска телевизијска станица

Prva srpska televizija, često pojednostavljeno samo kao Prva, srpski je terestrijalni televizijski kanal koji se prikazuje od 20. septembra 2010. godine. Nalazi se u vlasništvu preduzeća Kopernikus Corporation. Predstavlja prvu televiziju sa nacionalnom pokrivenošću u Srbiji koja deo programa prikazuje u formatu slike 16:9.

Prva srpska televizija
Tipterestrijalni televizijski kanal
Zemlja Srbija
Osnivanje31. decembar 2006. god.; pre 13 godina (2006-12-31)
O: News Corporation
SloganMoja prva
Tržišni udeo12,0% (avgust 2020. [1])
SedišteAutoput za Zagreb 22, Beograd-Zemun
VlasnikKopernikus Corporation
Ključni ljudiSrđan Milovanović (generalni direktor)
Jelena Agatunović (direktorka)
Katarina Pavlović (glavna i odgovorna urednica)
Datum pokretanja31. decembar 2006. god.; pre 13 godina (2006-12-31) (Fox)
20. septembar 2010. god.; pre 10 godina (2010-09-20) (Prva)
Bivša imenaFox (20062010)
Format slike1080i (HDTV)
Mrežne
afilijacije

Prva plus
Prva maks
Prva vorld
Prva kik
Prva lajf
Prva fajls
Prva CG
B92
AfilijacijePlej radio
Veb-sajtwww.prva.rs

Kanal je osnovan 2006. godine, kao deo preduzeća News Corporation, pod imenom Foks televizija. Ubrzo, 2009. godine, preduzeće se povlači sa područja Srbije, dok kanal kupuje preduzeće Antenna Group i naredne godine menja ime u Prva srpska televizija.[2] Godine 2015, Antenna Group kupuje preduzeće B92, otkada se Prva srpska televizija i B92 nalaze pod istim vlasništvom. Kopernikus Corporation preuzima 2018. godine vlasništvo nad svim vlasništvom preduzeća Antenna Group u Srbiji i Crnoj Gori. Akvizicija je kritikovana od strane građana, zbog činjenice da je Srđan Milovanović, vlasnik preduzeća Kopernikus Corporation, prodao kablovskog operatera Kopernikus Tehnology držanom preduzeću Telekom Srbija za skoro 200 miliona evra, iako je vrednost predzeća bila znatno manja, oko 10 miliona evra, zatim ubrzo kupio vlasništvo preduzeća Antenna Group za 180 miliona evra.[3] Nakon akvizicije su usledili mnogi transferi zaposlenih sa kanala Prva i B92 na druge kanale, ponajviše na kanal Nova S.[4]

IstorijaUredi

2006—2010: Pokretanje i prodajaUredi

Na konkursu, koji je organizovala Republička radiodifuzna agencija, preduzeće News Corporation je dobilo dozvolu za pokretanje svog televizijskog kanala. RTL Group i Central European Media Enterprises Ronalda Laudera nisu uspeli da dobiju nacionalnu frekvenciju u Srbiji. Za generalnog direktora imenovan je Den Bejts.

 
Logo kanala Foks

Nekoliko meseci kasnije, 6. septembra 2006. godine, kanal Foks je počeo svoj eksperimentalni program tokom kog je bio prikazivan njihov logo. Tri dana kasnije, u 20 sati je prikazan i prvi program, dokumentarac koji je trajao oko 45 minuta, posle kog je ponovo prikazivan logo. Ovakav program se nastavio i narednih desetak dana kada su emitovane neke latinoameričke sapunice, filmovi, video-spotovi, utakmice ULEB Kupa, kao i hrvatski tok-šou Sanja.

Dugo najavljivana kao „srpska” i „drugačija”, Foks televizija svoj program zvanično počinje 31. decembra 2006. godine u 19 časova, centralnom informativnom emisijom Foks danas koju su vodili Zoran Baranac i Jovana Jakić. Iste večeri emitovane su i emisije EPP, Naj od naj, koncert Madone i film.

Emisija Ubedi pobedi je prikazivana pred izbore 21. januara 2007. a voditelj je bila Zvezdana Jovanović. Za razliku od ostalih televizija večernje vesti, nazvane Foks fokus, emitovale su se od 22 sata.

Tokom početnog perioda prikazivane su uglavnom starije američke serije: Holivud safari, Policijska akademija, Alf, Odvažni i lepi. Jedine serije novije produkcije su Slučajevi iz prošlosti, Tri Hil i Trka oko sveta.

Danas je prvi zvanični program emitovan na kanalu Foks, 31. decembra 2006. godine. Ove vesti emitovane su u 19 časova iz improvizovanog studija, a obeližilo ih je neuspelo uključenje iz studija kanala Fox News u Bagdadu i video-snimak u kome predsednik News Corporation, Rupert Merdok, iz studija građanima Srbije želi srećnu Novu godinu. Voditelji su bili Zoran Baranac i Jovana Jakić. Uspostavljen je i Foks info-sistem sa lokalnim stanicama širom Srbije, što omogućava brži i lakši pristup lokalnim vestima.

Posle objavljivanja vesti o hapšenju Radovana Karadžića, 21. jula 2008, oko 23 sata i 15 minuta počinju vanredne Vesti, prve među srpskim televizijama. Vodio ih je Zoran Baranac, i trajale su do 3 sata i 30 minuta posle ponoći. Na pres-konferenciji održanoj nekoliko dana posle hapšenja, Cesid je televiziju Foks proglasio najbržom, najefikasnijom i najobjektivnijom. Od tada Vesti poboljšavaju svoj status i postaju gledanije, a Foks televizija promoviše svoj informativni program kao takav. Velika promena događa se 22. septembra 2008. kada se Vesti premeštaju u 18 časova, i produžavaju se na jedan sat. Sa prikazivanjem počinje i Foks 900 sekundi – jutarnje vesti u 7 sati.

Od početka postojanja, Foks televizija bila je poslednja televizija sa nacionalnom frekvencijom po gledanosti. Kako je prolazilo vreme, njen plasman bio je sve bolji. Tako je postala televizija sa najbržim rastom, i sada zauzima četvrto, u nekim periodima treće mesto, iza RTS 1, Pink TV, TV B92, a ispred RTS 2, TV Avala i Hepi TV.

Svoj rekord u gledanosti Foks televizija dostigla je 14. februara 2009. kada je emitovano finale rijaliti-šoua Survajvor, a u program se uključilo 27% gledalaca.[5]

U prvoj polovini 2009. godine, kanal Foks je i zvanično pretekao TV B92 i postao treća nacionalna televizija po gledanosti, sa udelom od 7,9%. U drugoj polovini pada na 4. mesto, kako na TV B92 počinje nova sezona rijaliti-šoua Veliki brat.

Većinski vlasnik kanala Foks (49%, jer srpski zakon ne dozvoljava da strana kompanija ima veći udeo), Rupert Merdok i njegova News Corporation planirali su prodaju svog udela u kanalu Foks krajem 2008. Pored srpske, trebalo je da budu prodate i ostale televizije u istočnoj Evropi.[6] News Corporation i Antenna Group saopštili su krajem 2009. godine da su postigli sporazum o prenosu osnivačkih prava u kanalu Foks, jer po srpskom zakonu nije moguća prodaja televizije, kako bi se korporacija skoncentrisala na prioritetnija tržišta.[7] U februaru 2010. objavljeno je i da će News Corporation prodati 100% vlasništva u bTV za oko 400 miliona dolara. Procenjuje se da je u to vreme dug Foks televizije bio oko 5 miliona evra.

U aprilu 2010. objavljeno je da se Den Bejts vraća u SAD zbog ličnih razloga i da će ga na mestu generalnog direktora Foksa zameniti Dejan Jocić.[8]

2010—2018: Promena imena i uspehUredi

 
Prvi logo kanala korišćen od 2010. do 2015.

Kako je krajem 2009. godine Antenna Group postala vlasnik kanala Foks, nije bilo poznato koje ime će se ubuduće zvati ova televizija. Tokom aprila i maja bilo je spekulacija da će televizija promeniti ime, i to najverovatnije u Prva srpska televizija. Početkom avgusta mediji su preneli plan Foksa da od jeseni nosi ime Prva srpska televizija, ili skraćeno Prva TV.[9] Početkom septembra je obavljeno da će televizija nositi novo ime od 20. septembra 2010. Kako prema srpskom zakonu nije dozvoljeno da televizija menja svoje ime, od RRA je dobijena samo dozvola za korišćenje akronima PST ili imena Prva TV za on i ofskrin promociju. Direktor marketinga Aleksandar Radoš je najavio da tada počinje nova sezona na Prvoj TV. Poznato je da će se u TV sezoni 2010/2011. prikazivati: Survajvor, Dođi na večeru, Domaćine oženi se, Želite li da postanete milioner?, Veče sa Ivanom Ivanovićem, Fajront republika, Eksploziv, Ekskluziv, Paklena kuhinja, Galileo, Ja volim Srbiju, X Factor Adria i Top model.

Foks je promenio ime u Prva srpska televizija 20. septembra u 18 časova. Emitovanje je počelo u formatu slike 16:9 „himnom“ Prve srpske televizije koju peva Marija Šerifović. Nakon himne su počele Vesti u istom, redizajniranom studiju u kojem su se emitovale Vesti na kanalu Foks. Posle Vesti usledila je emisija Eksploziv, a odmah potom i rijaliti-emisija Dođi na večeru. U 19.40 časova počela je nemačka serija Sve za ljubav, koja je jedna od verzija Ružne Beti. Zanimljivo je da ova serija, kao ni Hiljadu i jedna noć nisu emitovane u formatu 16:9 već u dosadašnjem 4:3. U 21 časova, počeo je film Poslednji samuraj koji se emitovao u formatu 16:9.

Antenna Group je krajem 2011. godine pokrenula sopstvenu izdavačku kuću, pod imenom Prva Records.[10] Izvođači koji su prvi potpisali ugovor sa izdavačkom kućom su učesnici muzičkog takmičenja Prvi glas Srbije, dok su spotovi pesama često puštani u reklamnim pauzama na kanalu.

2018—danas: Promena vlasništvaUredi

Početkom decembra 2018. godine, preduzeće Antenna Group je objavilo da se povlači sa tržišta Srbije i Crne Gore i da je izvršila akviziciju televizijskih kanala (Prva, O2 TV, Prva CG, specijalizovani kablovski kanali), radija Plej i svojih portala Srđanu Milovanoviću, vlasniku preduzeća Kopernikus Corporation za 180 miliona evra. Ova akvizicija je kritikovana od strane opozicije u Srbiji zato što je brat Srđana Milovanovića visoki funkcioner političke stranke Srpska napredna stranka i po njima je kupovina Prve i O2 potvrda „medijskog mraka”. Poslanici Saša Radulović i Branka Stamenković su podneli krivičnu prijavu Tužilaštvu za organizovani kriminal protiv više lica zbog „osnovane sumnje na zloupotrebu položaja odgovornih lica”, povodom kupovine Prva i prodaje Kopernikusa Telekomu Srbija.[11][12]

Ivan Ivanović je krajem istog meseca izjavio da je novogodišnje izdanje emisije Veče sa Ivanom Ivanovićem poslednje izdanje te emisije, jer napušta Prvu televiziju iz „moralnih razloga”. Kako je rekao za agenciju Beta, ne želi da stoji iza svega što se dešavalo prilikom kupovine televizije Prva, niti želi da sebe i svoj tim dovede u situaciju da budu pritisnuti ili uslovljeni.[13] Iz menadžmenta su izjavili da poštuju njegovu odluku, zahvalili su mu se na obostrano uspešnoj saradnji i poželeli sreću u daljem radu.[14] Međutim, to izdanje emisije nije emitovano, iako je bilo najavljeno, a umesto njega, emitovan je film Stado.[15]

Polovinom maja 2019. godine, Kopernikus Corporation i Manja Grčić, dotadašnja generalna direktorka ove televizije, su sporazumno prekinuli saradnju, a vlasnik Kopernikus Corporation, Srđan Milovanović, je postao i generalni direktor Prve televizije.[16]

Tokom leta 2019. godine, Nataša Miljković i Maja Nikolić su napustile Prvu.[17][18] Ujedno je najavljen dolazak Marije Savić Stamenić kao uvod u jesenju programsku šemu.

Od početka jeseni, Marija Savić Stamenić počinje da vodi jutarnji program vikendom. Zanimljivo je da jutarnji program tokom cele nedelje nosi naziv Jutro (bez navođenja sa kim), jer po dva puta nedeljno Jovana Joksimović i Srđan Predojević emisiju vode samostalno, a jednom nedeljno u paru. Time je televizija uštedela uz minimalnu izmenu formata emisije.

Od 4. novembra 2019, Vesti se emituju iz potpuno redizajniranog studija, prvi put posle 12 godina, opremljenog najsavremenijom tehnologijom. Dobijaju i novu špicu, sa muzičkom temom koju je komponovao Marko Stojanović, a izveo Simfonijski orkestar Beogradske filharmonije. Centralne vesti traju sat vremena, od 18 do 19 časova, a vodi ih jedan voditelj. Veliku pažnju je privukao prilog o godišnjici bombardovanja Beograda u vreme Drugog svetskog rata, u kom je korišćen sistem proširene realnosti.[19] U Vestima se često koriste hologrami i drugi audio-vizuelni efekti. Emisije Noćni žurnal, Eksploziv i Ekskluziv su dobile novu špicu i logo. Istog dana je sa emitovanjem počeo novi kviz Prva te zove koji vode Miloš Maksimović, Ivan Milovanović i Uroš Jovčić.

Prva srpska televizija je početkom 2020. godine počela sa prikazivanjem serija Igra sudbine i Tate. Obe serije su rimejk argentinskih serija, rađene u produkciji Smart Media Production i najgledanije su u svojim terminima emitovanja. Takođe su emitovane i serije Slatke muke u produkciji Telekoma Srbije, druga sezona serije Senke nad Balkanom u produkciji Junajted Medija, hrvatska serija Drugo ime ljubavi i treća sezona serije Urgentni centar, koja je rimejk serije ER, u produkciji Emotion Production.

Vladimir Lučić, koordinator za multimediju i internet u Telekomu Srbije potvrdio je u Vestima Prve TV da će se u predstojećoj sezoni emitovati nove serije iz produkcije Telekoma Srbije i na Prvoj poput serije i filma Toma, Moji fejsbuk prijatelji sa Andrijom Miloševićem, 12 reči i realizovati nove sezone u koprodukciji (druga sezona popularne serije Besa).


U martu 2020. godine ukida se emisija Noćni žurnal.

Proleće 2020. godine obeležili su mnogobrojni transferi voditelja i novinara sa Prve na kanal Nova S, kao što su Goran Dimitrijević[20], Nevena Madžarević[21], Radovan Seratlić, Filip Vidojević, Teodora Vasiljević i Lana Nanovski. U isto vreme televizija najavljuje veliki kasting za nova lica.[22]

Vladimir Jelić, jedan od najpoznatijih voditelja emisije Dnevnik kanala RTS 1, 26. maja 2020. godine se pridružio timu Prve, umesto Gorana Dimitrijevića. [23]

Emisija 150 minuta od 30. maja 2020. godine ima i zabavno izdanje subotom, bez pregleda vesti, koje vodi Marija Kilibarda. Emisiju pored Dejana Pantelića, radnim danima od kraja marta vode Miloš Urošević i Bojana Bojović, koja je i urednica emisije umesto Jovane Vukojević, koja je na trudničkom bolovanju.

Od 6. jula pa sve do 30. avgusta 2020. emisiju Jutro radnim danima vode Bojana Bojović i Jelena Nikolić, a vikendom Filip Čukanović.

Prva TV je saopštila da je menadžment odlučio da raskine saradnju sa Jovanom Joksimović i Srđanom Predojevićem zbog nepoštovanja radnih obaveza, nakon spekulacija da su oni raskinuli saradnju sa televizijom. Njih dvoje je zamenio Filip Čukanović, a od 8. Oktobra radnim danima emisiju Jutro vodi i Marijana Tabaković,koja je do tada bila jedna od urednika emisije 150 minuta.[24]

20. septembra 2020. Prva obeležava 10 godina postojanja, uz kampanju kastinga za nova TV lica "Nova lica za novih 10 godina", s obzirom da su mnoga poznata imena napustila ovu kuću u periodu od promene vlasništva u decembru 2018. do tada. Istog dana predstavljen je novi vizuelni identitet kanala.

Prva TV je objavila da se Mirjana Bobić Mojsilović, poznata novinarka, voditeljka i književnica, pridružila timu Prve, što predstavlja njen povratak u voditeljske vode posle više od deset godina odsustva.[25] Ona će voditi emisiju Srećna Srbija koja će biti putopisnog karaktera, a emisija počinje sa emitovanjem 15. novembra.[26] Menadžment ove televizije je saopštio da su se timu Prve pridružili Bojana Ristivojević, kao voditelj jutarnjeg programa, i Ognjen Nestorović, kao autor i voditelj nove šoubiz emisije Šok tok.[27] [28] Pored Nestorovića, emisiju Šok tok vodi i Ksenija Bujišić, koja je bila voditeljka vremenske prognoze u okviru jutarnjeg programa.[29]

ProgramUredi

Informativni programUredi

EmisijeUredi

SerijeUredi

Vidi jošUredi

ReferenceUredi

  1. ^ http://www.rts.rs/page/rts/ci/rtspredstavlja/story/266/najnovije/4065862/javni-servis-najgledanija-medijska-kuca-i-u-avgustu.html
  2. ^ „Grčka „Antena“ kupila srpski „Foks. blic.rs (на језику: српски). 28. 12. 2009. Приступљено 24. 6. 2020. 
  3. ^ „Medijska udruženja: SNS novcem građana kupio TV Prvu i O2”. juznevesti.com (на језику: српски). 5. 12. 2018. Приступљено 24. 6. 2020. 
  4. ^ „Najveći medijski transferi: Oni su napustili matične kuće”. nova.rs (на језику: српски). 17. 5. 2020. Приступљено 24. 6. 2020. 
  5. ^ „Survivor оборио рекорд”. Архивирано из оригинала на датум 9. 9. 2010. Приступљено 3. 10. 2018. 
  6. ^ „Мердок продаје ФОКС”. [мртва веза]
  7. ^ „News Corp преноси оснивачка права у Фокс телевизији”. Архивирано из оригинала на датум 11. 9. 2010. Приступљено 3. 10. 2018. 
  8. ^ „Дејан Јоцић-нови директор Фокс телевизије”. Архивирано из оригинала на датум 21. 5. 2010. Приступљено 3. 10. 2018. 
  9. ^ „Најављивање УНС-а за Прву Српску Телевизију од 11.07. 2010.”. Архивирано из оригинала на датум 21. 7. 2010. 
  10. ^ „PRVA osnovala izdavačku muzičku kuću “PRVA RECORDS. prva.rs (на језику: српски). 25. 12. 2011. Приступљено 26. 6. 2020. 
  11. ^ Država se preko Prve i O2 vraća u medije? | N1 Srbija
  12. ^ DJB podneo krivičnu prijavu za Kopernikus - Dosta je bilo
  13. ^ Ivan Ivanović: Povlačim se, ne želim da emisija bude privid da su stvari ovde normalne | Novinska agencija Beta
  14. ^ ://www.prva.rs/o-nama/saopstenja/146455/menadzment-prve-tv-se-zahvaljuje-ivanu-ivanovicu-na-dosadasnjoj-saradnji-i-najavljuje-novi-veliki-sou-program.html
  15. ^ Saopštenje Prve televizije povodom neemitovanja emisije „Veče sa Ivanom Ivanovićem“
  16. ^ Kopernikus Corporation i Manja Grčić postigli dogovor o sporazumnom prestanku poslovne saradnje
  17. ^ „POTVRĐENO: Nataša Miljković odlazi sa Prve televizije!”. Mondo Portal (на језику: српски). Приступљено 2020-02-15. 
  18. ^ „MAJA NIKOLIĆ ODLAZI SA TV PRVA Voditeljka progovorila o razlozima, a evo ko će umesto nje voditi emisiju "150 minuta" - Blic.rs”. www.blic.rs. Приступљено 2020-02-15. 
  19. ^ „Pionirski poduhvat u Vestima Prve: Proširena stvarnost u najsavremenijem studiju u regionu!”. prva.rs (на језику: српски). Приступљено 2020-05-29. 
  20. ^ „Voditelj Goran Dimitrijević odlazi sa televizije "Prva". Telegraf.rs (на језику: српски). Приступљено 2020-10-17. 
  21. ^ F.J. „JOŠ JEDAN IZNENADNI TRANSFER Voditeljka Nevena Madžarević napustila "Prvu", EVO NA KOJU TELEVIZIJU prelazi”. Blic.rs (на језику: српски). Приступљено 2020-10-17. 
  22. ^ „Veliki kasting Prve televizije: Nova lica za 10 novih godina”. prva.rs (на језику: српски). Приступљено 2020-10-17. 
  23. ^ „Veliko pojačanje Prve televizije: Vladimir Jelić deo tima najboljeg informativnog programa”. B92.net (на језику: српски). Приступљено 2020-05-26. 
  24. ^ „Okončana saradnja sa Jovanom Joksimović i Srđanom Predojevićem”. prva.rs (на језику: српски). Приступљено 2020-09-21. 
  25. ^ https://www.blic.rs/zabava/mirjana-bobic-mojsilovic-voditeljka-tv-prva/h6vg8jh
  26. ^ https://www.prva.rs/show-biz/vesti/329374/putopisna-emisija-mirjane-bobic-na-prvoj-hajmo-caskom-do-novog-pazara-da-pojedemo-cevape-kupimo-farmerke-probamo-mantije
  27. ^ https://www.prva.rs/show-biz/vesti/329734/tim-prve-televizije-bogatiji-za-jos-jednu-popularnu-voditeljku-bojana-ristivojevic-novo-lice-jutra
  28. ^ https://www.prva.rs/program/emisija/sok-tok
  29. ^ „Šok tok — sreda, 25. novembar”. Prva. 25. 11. 2020. Pristupljeno 25. 11. 2020.