Отворите главни мени

Блиц је српски дневни лист у власништву швајцарске компаније Ringier AG. Лист су 1996. године основали Питер Келбел и Александар Лупшић. Прво издање Блица изашло је 16. септембра 1996.[1] и од тада лист редовно излази. У октобру 2004, лист је дошао у власништво компаније Ringier AG.

Блиц
Блиц лого.jpg
SER BLIC.jpg
Насловна страна Блица
ТипДневне новине
Власник„Рингиер“ д. о. о. Београд
Главни уредникМарко Стјепановић
Оснивање1996.
Језиксрпски
СедиштеЖоржа Клеменсоа 19
ГрадБеоград
ЗемљаСрбија
Веб-сајтblic.rs

ИсторијатУреди

Током протеста опозиције у Србији 1996, који су избили због поништавања другог круга локалних избора, Блиц је био једини дневни лист који је писао о овим догађајима. Традиционални дневни листови (Политика, Вечерње Новости, Борба и други) углавном су игнорисали протесте које су организовале опозиционе странке ДС и СПО. Током тог периода долази до драстичног пораста тиража листа, који је у једном тренутку нарастао на 250.000 примјерака. Међутим, штампарија Борба тада објављује да због техничких разлога није у стању да штампа више од 80.000 примјерака празничног броја листа Блиц, што је био очигледан притисак тадашњег режима на уређивачку политику Блица. Након тога, лист је у празничном броју објавио коментар Питера Келбела, представника власника, у којем се критикују протести и извјештавање о њима. Послије овог коментара неки од најистакнутијих новинара напустили су Блиц.[2]

Након консолидације, у октобру 2004, лист је дошао у власништво швајцарске мултинационалне компаније Рингиер АГ, која је откупила 74,9 % акција компаније Блиц д. о. о.. Поред Блица, компанија Рингиер д. о. о. издаје и листове Ало, 24 часа, Блиц жена и недељник НИН.

Тираж и читаностУреди

Након промене власничке структуре, Блиц бележи раст тиража и броја продатих примерака. У 2006. години тираж листа износио је 164.221 примерака дневно, да би се у 2007. години повећао на 180.948 примерака.[3] Благи раст тиража настављен је и у наредном периоду. Многа истраживања читаности штампаних медија сврставају Блиц у ред најчитанијих дневних листова у Србији,[4] који читаоци доживљавају као изразито проевропске и проамеричке новине, у којима могу пронаћи кратке и јасне информације,[5] мада неки оспоравају ова истраживања као пристрасна.[6]

ЗанимљивостУреди

Читалац Горан Ђипало има све бројеве „Блица” из првих 20 година излажења.[7]

КритикеУреди

Велики број медија и независних новинара критикују Блиц сматрајући новине изразитим пропагатором политичке и економске транзиције, либералног капитализма и сарадње са НАТО и ЕУ, као и уласка Србије у евроатлантске интеграције.[8]. Лист такође критикују и одређене политичке партије, сматрајући га гласилом Демократске странке и њених политичких савезника, због чега намерно износи неистине о опозиционим странкама.[9]

Критике због објављивања фотомонтаже Муамера ЗукорлићаУреди

Блиц је у издању од 19. јуна 2010. године објавио фото-монтажу са ликом муфтије Муамера Зукорлића на којој је он приказан како се рукује са папом Бенедиктом XVI обучен у православну одежду са крстом на глави уз текст „Већи Папа од Папе“[10]. Објављивање ове фото-монтаже изазвало је оштре реакције исламске заједнице у Србији, чији је главни муфтија Зукорлић, укључујући и позив на бојкот листа „Блиц“. Главни муфтија је такође најавио да ће тужити лист и тражити одштету од 100 милиона евра.[11]. У одговору на оптужбе Зукорлића и исламске заједнице у Србији, уредништво Блица је закључило да Зукорлић злоупотребљава једну фото-монтажу да би политички трговао с властима у Србији.[12]. У одбрану Блица стале су и неке про-бошњачке партије у Србији.[13]

Блиц онлајнУреди

 
Блиц онлајн

Интернет сајт листа Блиц[14] један је од најпосјећенијих интернет сајтова у Србији[15]. Поред вијести, на сајту постоји и блог, форум, могућност прегледања видео материјала, архиве вијести и слика и много других могућности којих су лишени читаоци штампаног издања.

Види јошУреди

РеференцеУреди

  1. ^ „SUMRAK "BLIC" DEMOKRATIJE (1996)”. aimpress.ch. Приступљено 9. 7. 2010.  (на језику: српски)
  2. ^ „Blic krig (1996)”. НИН. Приступљено 9. 7. 2010.  (на језику: српски)
  3. ^ „Blic pres planira rast prihoda (2007)”. Б92. Приступљено 9. 7. 2010.  (на језику: српски)
  4. ^ [* http://www.blic.rs/Vesti/Drustvo/46248/Blic-najcitanije-novineBlic“ najčitanije novine (2008)”] Проверите вредност параметра |url= (помоћ). Блиц. Приступљено 9. 7. 2010.  (на језику: српски)
  5. ^ [* http://www.politika.rs/rubrike/tema-dana/Novine-koje-chitaju-najuticajniji-ljudi-u-zemlji.sr.html „Новине које читају најутицајнији људи у земљи (2008)”] Проверите вредност параметра |url= (помоћ). Политика. Приступљено 9. 7. 2010.  (на језику: српски)
  6. ^ [* http://desnica.info/index.php/tekstovi/88-lazni-rejting-ubija-novine „Лажни рејтинг убија новине (2009)”] Проверите вредност параметра |url= (помоћ). desnica.info. Приступљено 9. 7. 2010. [мртва веза] (на језику: српски)
  7. ^ Горан Ђипало има све бројеве нашег листа у колекцији (Блиц, 18. септембар 2016)
  8. ^ „Блиц или ужаси медијске глобализације (2008)”. Нова Српска Политичка Мисао. Приступљено 9. 7. 2010.  (на језику: српски)
  9. ^ „DSS: "Blic" i dalje širi neistine (2010)”. Vesti online. Приступљено 12. 7. 2010.  (на језику: српски)
  10. ^ „Позив на бојкот „Блица“ (2010)”. РТС. Приступљено 12. 7. 2010.  (на језику: српски)
  11. ^ „Зукорлић не одустаје од сто милиона евра због фотомонтаже (2010)”. Политика. Приступљено 12. 7. 2010.  (на језику: српски)
  12. ^ „"Блиц": Зукорлићево политиканство (2010)”. УНС. Приступљено 12. 7. 2010. [мртва веза] (на језику: српски)
  13. ^ „НУНС и бошњачке партије критикују позив на бојкот (2010)”. РТВ. Приступљено 12. 7. 2010.  (на језику: српски)
  14. ^ „Блиц онлајн (2010)”. Блиц. Приступљено 12. 7. 2010.  (на језику: српски)
  15. ^ „Top Sites in Serbia and Montenegro (2010)”. Alexa. Приступљено 12. 7. 2010.  (на језику: енглески)

Спољашње везеУреди