Прва српска телевизија

српска телевизијска станица
(преусмерено са Prva TV)

Прва српска телевизија, често поједностављено само као Прва, српски је терестријални телевизијски канал који се приказује од 20. септембра 2010. године. Налази се у власништву предузећа Kopernikus Corporation. Представља прву телевизију са националном покривеношћу у Србији која део програма приказује у формату слике 16:9.

Прва српска телевизија
Типтерестријални телевизијски канал
Земља Србија
Оснивање31. децембар 2006. год.; пре 13 година (2006-12-31)
О: News Corporation
СлоганМоја прва
СедиштеАутопут за Загреб 22, Београд-Земун
ВласникKopernikus Corporation
Кључни људиЈелена Агатуновић (директор)
Срђан Миловановић (генерални директор)
Катарина Павловић (главни и одговорни уредник)
Датум покретања31. децембар 2006. год.; пре 13 година (2006-12-31) (Фокс)
20. септембар 2010. год.; пре 9 година (2010-09-20) (Прва)
Бивша именаФокс телевизија
Формат слике1080i (HDTV)
Мрежне
афилијације

Прва плус
Прва макс
Прва ворлд
Прва кик
Прва лајф
Прва фајлс
Прва ЦГ
ТВ Б92
АфилијацијеПлеј радио
Веб-сајтwww.prva.rs

Канал је основан 2006. године, као део предузећа News Corporation, под именом Фокс телевизија. Убрзо, 2009. године, предузеће се повлачи са подручја Србије, док канал купује предузеће Antenna Group и наредне године мења име у Прва српска телевизија.[1] Године 2015, Antenna Group купује предузеће Б92, откада се Прва српска телевизија и Б92 налазе под истим власништвом. Kopernikus Corporation преузима 2018. године власништво над свим власништвом предузећа Antenna Group у Србији и Црној Гори. Аквизиција је критикована од стране грађана, због чињенице да је Срђан Миловановић, власник предузећа Kopernikus Corporation, продао кабловског оператера Kopernikus Tehnology држаном предузећу Телеком Србија за скоро 200 милиона евра, иако је вредност предзећа била знатно мања, затим убрзо купио власништво предузећа Antenna Group за 180 милиона евра.[2] Након аквизиције су уследили многи трансфери запослених са канала Прва српска телевизија и ТВ Б92 на друге канале, највише на канал Нова С.[3]

ИсторијаУреди

2006—2010: Покретање и продајаУреди

На конкурсу, који је организовала Републичка радиодифузна агенција, предузеће News Corporation је добило дозволу за покретање свог телевизијског канала. RTL Group и Central European Media Enterprises Роналда Лаудера нису успели да добију националну фреквенцију у Србији. За генералног директора именован је Ден Бејтс.

 
Лого канала Фокс

Неколико месеци касније, 6. септембра 2006. године, канал Фокс је почео свој експериментални програм током ког је био приказиван њихов лого. Три дана касније, у 20 сати је приказан и први програм, документарац који је трајао око 45 минута, после ког је поново приказиван лого. Овакав програм се наставио и наредних десетак дана када су емитоване неке латиноамеричке сапунице, филмови, видео-спотови, утакмице УЛЕБ Купа, као и хрватски ток-шоу Сања.

Дуго најављивана као „српска” и „другачија”, Фокс телевизија свој програм званично почиње 31. децембра 2006. године у 19 часова, централном информативном емисијом Фокс данас коју су водили Зоран Баранац и Јована Јакић. Исте вечери емитоване су и емисије ЕПП, Нај од нај, концерт Мадоне и филм.

Емисија Убеди победи је приказивана пред изборе 21. јануара 2007. а водитељ је била Звездана Јовановић. За разлику од осталих телевизија вечерње вести, назване Фокс фокус, емитовале су се од 22 сата.

Током почетног периода приказиване су углавном старије америчке серије: Холивуд сафари, Полицијска академија, Алф, Одважни и лепи. Једине серије новије продукције су Случајеви из прошлости, Три Хил и Трка око света.

Данас је први званични програм емитован на каналу Фокс, 31. децембра 2006. године. Ове вести емитоване су у 19 часова из импровизованог студија, а обелижило их је неуспело укључење из студија канала Fox News у Багдаду и видео-снимак у коме председник News Corporation, Руперт Мердок, из студија грађанима Србије жели срећну Нову годину. Водитељи су били Зоран Баранац и Јована Јакић. Успостављен је и Фокс инфо-систем са локалним станицама широм Србије, што омогућава бржи и лакши приступ локалним вестима.

После објављивања вести о хапшењу Радована Караџића, 21. јула 2008, око 23 сата и 15 минута почињу ванредне Вести, прве међу српским телевизијама. Водио их је Зоран Баранац, и трајале су до 3 сата и 30 минута после поноћи. На прес-конференцији одржаној неколико дана после хапшења, Цесид је телевизију Фокс прогласио најбржом, најефикаснијом и најобјективнијом. Од тада Вести побољшавају свој статус и постају гледаније, а Фокс телевизија промовише свој информативни програм као такав. Велика промена догађа се 22. септембра 2008. када се Вести премештају у 18 часова, и продужавају се на један сат. Са приказивањем почиње и Фокс 900 секунди – јутарње вести у 7 сати.

Од почетка постојања, Фокс телевизија била је последња телевизија са националном фреквенцијом по гледаности. Како је пролазило време, њен пласман био је све бољи. Тако је постала телевизија са најбржим растом, и сада заузима четврто, у неким периодима треће место, иза РТС 1, Пинк ТВ, ТВ Б92, а испред РТС 2, ТВ Авала и Хепи ТВ.

Свој рекорд у гледаности Фокс телевизија достигла је 14. фебруара 2009. када је емитовано финале ријалити-шоуа Сурвајвор, а у програм се укључило 27% гледалаца.[4]

У првој половини 2009. године, канал Фокс је и званично претекао ТВ Б92 и постао трећа национална телевизија по гледаности, са уделом од 7,9%. У другој половини пада на 4. место, како на ТВ Б92 почиње нова сезона ријалити-шоуа Велики брат.

Већински власник канала Фокс (49%, јер српски закон не дозвољава да страна компанија има већи удео), Руперт Мердок и његова News Corporation планирали су продају свог удела у каналу Фокс крајем 2008. Поред српске, требало је да буду продате и остале телевизије у источној Европи.[5] News Corporation и Antenna Group саопштили су крајем 2009. године да су постигли споразум о преносу оснивачких права у каналу Фокс, јер по српском закону није могућа продаја телевизије, како би се корпорација сконцентрисала на приоритетнија тржишта.[6] У фебруару 2010. објављено је и да ће News Corporation продати 100% власништва у bTV за око 400 милиона долара. Процењује се да је у то време дуг Фокс телевизије био око 5 милиона евра.

У априлу 2010. објављено је да се Ден Бејтс враћа у САД због личних разлога и да ће га на месту генералног директора Фокса заменити Дејан Јоцић.[7]

2010—2018: Промена имена и успехУреди

 
Први лого канала коришћен од 2010. до 2015.

Како је крајем 2009. године Antenna Group постала власник канала Фокс, није било познато које име ће се убудуће звати ова телевизија. Током априла и маја било је спекулација да ће телевизија променити име, и то највероватније у Прва српска телевизија. Почетком августа медији су пренели план Фокса да од јесени носи име Прва српска телевизија, или скраћено Прва ТВ.[8] Почетком септембра је обављено да ће телевизија носити ново име од 20. септембра 2010. Како према српском закону није дозвољено да телевизија мења своје име, од РРА је добијена само дозвола за коришћење акронима ПСТ или имена Прва ТВ за он и офскрин промоцију. Директор маркетинга Александар Радош је најавио да тада почиње нова сезона на Првој ТВ. Познато је да ће се у ТВ сезони 2010/2011. приказивати: Сурвајвор, Дођи на вечеру, Домаћине ожени се, Желите ли да постанете милионер?, Вече са Иваном Ивановићем, Фајронт република, Експлозив, Ексклузив, Паклена кухиња, Галилео, Ја волим Србију, X Factor Adria и Топ модел.

Фокс је променио име у Прва српска телевизија 20. септембра у 18 часова. Емитовање је почело у формату слике 16:9 „химном“ Прве српске телевизије коју пева Марија Шерифовић. Након химне су почеле Вести у истом, редизајнираном студију у којем су се емитовале Вести на каналу Фокс. После Вести уследила је емисија Експлозив, а одмах потом и ријалити-емисија Дођи на вечеру. У 19.40 часова почела је немачка серија Све за љубав, која је једна од верзија Ружне Бети. Занимљиво је да ова серија, као ни Хиљаду и једна ноћ нису емитоване у формату 16:9 већ у досадашњем 4:3. У 21 часова, почео је филм Последњи самурај који се емитовао у формату 16:9.

Antenna Group је крајем 2011. године покренула сопствену издавачку кућу, под именом Prva Records.[9] Извођачи који су први потписали уговор са издавачком кућом су учесници музичког такмичења Први глас Србије, док су спотови песама често пуштани у рекламним паузама на каналу.

2018—данас: Промена власништваУреди

Почетком децембра 2018. године, предузеће Antenna Group је објавило да се повлачи са тржишта Србије и Црне Горе и да је извршила аквизицију телевизијских канала (Прва, О2 ТВ, Прва ЦГ, специјализовани кабловски канали), радија Плеј и својих портала Срђану Миловановићу, власнику предузећа Kopernikus Corporation за 180 милиона евра. Ова аквизиција је критикована од стране опозиције у Србији зато што је брат Срђана Миловановића високи функционер политичке странке Српска напредна странка и по њима је куповина Прве и О2 потврда „медијског мрака”. Посланици Саша Радуловић и Бранка Стаменковић су поднели кривичну пријаву Тужилаштву за организовани криминал против више лица због „основане сумње на злоупотребу положаја одговорних лица”, поводом куповине Прва и продаје Коперникуса Телекому Србија.[10][11]

Иван Ивановић је крајем истог месеца изјавио да је новогодишње издање емисије Вече са Иваном Ивановићем последње издање те емисије, јер напушта Прву телевизију из „моралних разлога”. Како је рекао за агенцију Бета, не жели да стоји иза свега што се дешавало приликом куповине телевизије Прва, нити жели да себе и свој тим доведе у ситуацију да буду притиснути или условљени.[12] Из менаџмента су изјавили да поштују његову одлуку, захвалили су му се на обострано успешној сарадњи и пожелели срећу у даљем раду.[13] Међутим, то издање емисије није емитовано, иако је било најављено, а уместо њега, емитован је филм Стадо.[14]

Половином маја 2019. године, Kopernikus Corporation и Мања Грчић, дотадашња генерална директорка ове телевизије, су споразумно прекинули сарадњу, а власник Kopernikus Corporation, Срђан Миловановић, је постао и генерални директор Прве телевизије.[15]

Током лета 2019. године, Наташа Миљковић и Маја Николић су напустиле Прву.[16][17] Уједно је најављен долазак Марије Савић Стаменић као увод у јесењу програмску шему.

Од почетка јесени, Марија Савић Стаменић почиње да води јутарњи програм викендом. Занимљиво је да јутарњи програм током целе недеље носи назив Јутро (без навођења са ким), јер по два пута недељно Јована Јоксимовић и Срђан Предојевић емисију воде самостално, а једном недељно у пару. Тиме је телевизија уштедела уз минималну измену формата емисије.

Од 4. новембра 2020, Вести се емитују из потпуно редизајнираног студија, први пут после 12 година, опремљеног најсавременијом технологијом. Добијају и нову шпицу, са музичком темом коју је компоновао Марко Стојановић, а извео Симфонијски оркестар Београдске филхармоније. Централне вести трају сат времена, од 18 до 19 часова, а води их један водитељ. Велику пажњу је привукао прилог о годишњици бомбардовања Београда у време Другог светског рата, у ком је коришћен систем проширене реалности.[18] У Вестима се често користе холограми и други аудио-визуелни ефекти. Емисије Ноћни журнал, Експлозив и Ексклузив су добиле нову шпицу и лого. Истог дана је са емитовањем почео нови квиз Прва те зове који воде Милош Максимовић, Иван Миловановић и Урош Јовчић.

Прва српска телевизија је почетком 2020. године почела са приказивањем серија Игра судбине и Тате. Обе серије су римејк аргентинских серија, рађене у продукцији Smart Media Production и најгледаније су у својим терминима емитовања.

Пролеће 2020. године обележили су многобројни трансфери водитеља и новинара са Прве на канал Нова С, као што су Невена Маџаревић, Радован Сератлић, Филип Видојевић, Теодора Васиљевић и Лана Нановски. У исто време телевизија спроводи велики кастинг за нова лица.

Владимир Јелић, један од најпознатијих водитеља емисије Дневник канала РТС 1, 26. маја 2020. године се придружио тиму Прве, уместо Горана Димитријевића.[19]

Емисија 150 минута од 30. маја 2020. године има и забавно издање суботом, без прегледа вести, које води Марија Килибарда. Емисију поред Дејана Пантелића, радним данима од краја марта воде Милош Урошевић и Бојана Бојовић, која је и уредница емисије уместо Јоване Вукојевић, која је на трудничком боловању.

За јесен 2020. године, најављено је музичко такмичење Четворка, у продукцији Emotion Production, чија ће водитељка бити нови члан канала, Бојана Ристивојевић.

ПрограмУреди

Информативни програмУреди

ЕмисијеУреди

СеријеУреди

Види јошУреди

РеференцеУреди

  1. ^ „Grčka „Antena“ kupila srpski „Foks. blic.rs (на језику: српски). 28. 12. 2009. Приступљено 24. 6. 2020. 
  2. ^ „Medijska udruženja: SNS novcem građana kupio TV Prvu i O2”. juznevesti.com (на језику: српски). 5. 12. 2018. Приступљено 24. 6. 2020. 
  3. ^ „Najveći medijski transferi: Oni su napustili matične kuće”. nova.rs (на језику: српски). 17. 5. 2020. Приступљено 24. 6. 2020. 
  4. ^ „Survivor оборио рекорд”. Архивирано из оригинала на датум 9. 9. 2010. Приступљено 3. 10. 2018. 
  5. ^ „Мердок продаје ФОКС”. [мртва веза]
  6. ^ „News Corp преноси оснивачка права у Фокс телевизији”. Архивирано из оригинала на датум 11. 9. 2010. Приступљено 3. 10. 2018. 
  7. ^ „Дејан Јоцић-нови директор Фокс телевизије”. Архивирано из оригинала на датум 21. 5. 2010. Приступљено 3. 10. 2018. 
  8. ^ „Најављивање УНС-а за Прву Српску Телевизију од 11.07. 2010.”. Архивирано из оригинала на датум 21. 7. 2010. 
  9. ^ „PRVA osnovala izdavačku muzičku kuću “PRVA RECORDS. prva.rs (на језику: српски). 25. 12. 2011. Приступљено 26. 6. 2020. 
  10. ^ Država se preko Prve i O2 vraća u medije? | N1 Srbija
  11. ^ DJB podneo krivičnu prijavu za Kopernikus - Dosta je bilo
  12. ^ Ivan Ivanović: Povlačim se, ne želim da emisija bude privid da su stvari ovde normalne | Novinska agencija Beta
  13. ^ ://www.prva.rs/o-nama/saopstenja/146455/menadzment-prve-tv-se-zahvaljuje-ivanu-ivanovicu-na-dosadasnjoj-saradnji-i-najavljuje-novi-veliki-sou-program.html
  14. ^ Saopštenje Prve televizije povodom neemitovanja emisije „Veče sa Ivanom Ivanovićem“
  15. ^ Kopernikus Corporation i Manja Grčić postigli dogovor o sporazumnom prestanku poslovne saradnje
  16. ^ „POTVRĐENO: Nataša Miljković odlazi sa Prve televizije!”. Mondo Portal (на језику: српски). Приступљено 2020-02-15. 
  17. ^ „MAJA NIKOLIĆ ODLAZI SA TV PRVA Voditeljka progovorila o razlozima, a evo ko će umesto nje voditi emisiju "150 minuta" - Blic.rs”. www.blic.rs. Приступљено 2020-02-15. 
  18. ^ „Pionirski poduhvat u Vestima Prve: Proširena stvarnost u najsavremenijem studiju u regionu!”. prva.rs (на језику: српски). Приступљено 2020-05-29. 
  19. ^ „Veliko pojačanje Prve televizije: Vladimir Jelić deo tima najboljeg informativnog programa”. B92.net (на језику: српски). Приступљено 2020-05-26.